1 Enjin terlalu panas
2 Cecair dalam tangki air radiator sering berkurangan.
3 Terdapat kesan minyak pelincir dalam cecair radiator.
4 Terdapat rekahan atau keretakan pada ‘Radiator’.
5 Terdapat kebocoran pada saluran (Hose).
6 ‘Motor’kipas tidak berfungsi dengan baik.
Antara kerosakan yang sering berlaku dan punca-puncanya ialah :-
1 Enjin terlalu panas
• Cecair tidak ditambah setiap hari.
Terdapat beberapa kemungkinan boleh menyebabkan air berkurangan dan radiator menjadi kering setiap hari. Selalunya, kerosakan berlaku pada gasket penebat pam air yang telah bocor atau haus, yang mungkin sudah terlalu lama digunakan atau kesilapan semasa pemasangan.
2 Cecair dalam tangki air radiator sering berkurangan.
3 Terdapat kesan minyak pelincir dalam cecair radiator.
4 Terdapat rekahan atau keretakan pada ‘Radiator’.
5 Terdapat kebocoran pada saluran (Hose).
6 ‘Motor’kipas tidak berfungsi dengan baik.
Antara kerosakan yang sering berlaku dan punca-puncanya ialah :-
1 Enjin terlalu panas
• Cecair tidak ditambah setiap hari.
Terdapat beberapa kemungkinan boleh menyebabkan air berkurangan dan radiator menjadi kering setiap hari. Selalunya, kerosakan berlaku pada gasket penebat pam air yang telah bocor atau haus, yang mungkin sudah terlalu lama digunakan atau kesilapan semasa pemasangan.
Pengenalan Sistem Penyejukan
Label: Sistem Penyejukan 1 ulasan

1.Tugas utama sistem penyejukan adalah untuk memastikan enjin tidak akan terlebih panas (over heating) dengan memindahkan haba dari enjin ke bendalir dan kemudiannya ke penyahan haba melalui udara.
2.Sistem penyejukkan akan menyalur keluar lebihan haba yang tidak diperlukan oleh enjin
3.Sekiranya suhu enjin melampaui takat normal kesannya ialah:
•kelikatan minyak pelincir berkurangan
•wap campuran udara-bahan api yang memasuki kebuk pembakaran mengembang (kurang mampat)
•komponen enjin mengembang, geseran bertambah dan kerosakan akan terjadi
Tiada ulasan:
Catat Ulasan