
Sistem pelinciran ialah sistem yang melancarkan pergerakan bahagian yang bergerak di dalam enjin. Sistem ini bertujuan untuk mengurangkan geseran dan kehausan pada setiap komponen yang bergerak di dalam enjin serta menghindarkan kepanasan yang mungkin terjadi akibat daripada pergeseran komponen-komponen tersebut. Bahan pelicin tersebut termasuklah minyak enjin, minyak gear, minyak pembeza dan minyak gris.

Enjin kereta mengandungi bahagian dan komponen yang minyak pelincir dapat mengalir melaluinya bagi mengurangkan pergeseran dan kehausan. Minyak pelincir enjin melicinkan semua jenis galas, aci engkol, aci oleng, omboh dan gelang omboh serta dinding silinder.
Memeriksa Aras Minyak Pelincir
Label: Sistem Pelinciran 0 ulasan
1. Minyak pelincir pada enjin silinder 4 lejang hendaklah selalu diperiksa untuk memastikan ianya berkeadaan baik.
2. Minyak pelincir yang telah lama mesti ditukar dengan yang baru kerana ia telah menjadi kotor dan kurang likat.
3. Minyak pelincir yang kotor atau kurang likat tidak dapat memeberi perlindungan sepenuhnya pada enjin.
Memeriksa Keadaan Minyak Pelincir
1. Gunakan ukur celup untuk memeriksa keadaan minyak pelincir.
2. Keadaan minyak pelincir :
•Hitam dan kotor – perlu diganti
•Baik tetapi di bawah paras minima – perlu ditambah
2. Minyak pelincir yang telah lama mesti ditukar dengan yang baru kerana ia telah menjadi kotor dan kurang likat.
3. Minyak pelincir yang kotor atau kurang likat tidak dapat memeberi perlindungan sepenuhnya pada enjin.
Memeriksa Keadaan Minyak Pelincir
1. Gunakan ukur celup untuk memeriksa keadaan minyak pelincir.
2. Keadaan minyak pelincir :
•Hitam dan kotor – perlu diganti
•Baik tetapi di bawah paras minima – perlu ditambah
Ciri-Ciri Minyak Pelincir
Label: Sistem Pelinciran 1 ulasan
1. Kelikatan
• Ukuran rintangan terhadap pengaliran cecair iaitu minyak pelincir. Kadar kelikatan mestilah sesuai dengan jenis enjin. Jika kelikatan terlalu rendah minyak mudah mengalir dan tidak akan lekat pada komponen enjin. Sekiranya terlalu tinggi, pengalirannya akan menjadi terlalu perlahan .
2. Nombor kelikatan
a)Pelincir berkelikatan tunggal
• Mewakili gred kelikatan sesuatu minyak pelincir.
Contoh:
(SAE 20, SAE 30, SAE 40, SAE 50)
*Gred nombor yang lebih besar menunjukkan tahap kelikatan minyak pelincir yang lebih tinggi.
• Ukuran rintangan terhadap pengaliran cecair iaitu minyak pelincir. Kadar kelikatan mestilah sesuai dengan jenis enjin. Jika kelikatan terlalu rendah minyak mudah mengalir dan tidak akan lekat pada komponen enjin. Sekiranya terlalu tinggi, pengalirannya akan menjadi terlalu perlahan .
2. Nombor kelikatan
a)Pelincir berkelikatan tunggal
• Mewakili gred kelikatan sesuatu minyak pelincir.
Contoh:
(SAE 20, SAE 30, SAE 40, SAE 50)
*Gred nombor yang lebih besar menunjukkan tahap kelikatan minyak pelincir yang lebih tinggi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan